Entre les atribucions del Consell de Mallorca es troben donar suport i formació als ajuntaments sobre aplicacions i conceptes relacionats amb el maneig de dades geogràfiques i oferir aplicacions que millorin la gestió municipal i redueixin costos. Qualsevol objecte de la gestió municipal que es pot representar sobre el territori pot formar part d’un sistema d’informació geogràfica, per tant, s’estén a totes les àrees de l’Ajuntament.
Actualment, i segons la Llei 14/2010, de 5 de juliol, totes les administracions han de publicar la informació geogràfica de la qual tenen la competència (urbanisme, infraestructures, turisme, etc.) i posar-la a l’abast de tota la ciutadania, mitjançant una infraestructura de dades espacials (IDE). El Consell de Mallorca ofereix als ajuntaments tota la tecnologia i el personal especialitzat per a la generació de la IDE local.
A més, ofereix la possibilitat de dissenyar visualitzadors personalitzats per a la publicació al web municipal de qualsevol temàtica que pugui ser d’interès per a la ciutadania: normativa urbanística, rutes i llocs turístics, guies de carrers i de punts d’interès, etc. Aquests visualitzadors permeten que es pugui conèixer millor els diferents aspectes del territori.
El Consell de Mallorca dona suport als ajuntaments en matèria de gestió interna i d’administració electrònica.
El suport implica:
• Implantar i configurar les diferents aplicacions.
• Fer el manteniment de les bases de dades i del programari.
• Resoldre problemes de manera telefònica, telemàtica o presencial.
• Formar les persones usuàries.
• Fer propostes de millores evolutives.
• Fer recerca i avaluar nou programari per respondre a les necessitats dels ajuntaments.
L’objectiu principal és aconseguir que els ajuntaments disposin d’un entorn de treball eficient i productiu.
El Consell de Mallorca, a través del Servei d'Informàtica Municipal, ofereix nombrosos serveis TIC als ajuntaments de Mallorca i, molt especialment, als ajuntaments petits i mitjans que no poden tenir un informàtic en plantilla.
Entre aquests serveis hi ha el d’assessoria, el de consultoria i manteniment informàtic, i el de comunicacions, que té com a fites, entre d’altres, la utilització correcta i eficient dels recursos TIC i la millora tecnològica constant dels ajuntaments, així com el manteniment de tota la infraestructura tecnològica existent, a nivell global.
Més específicament, des de Sistemes es fan tasques de disseny, implantació, administració i assessoria dels sistemes d’informació. És una àrea enfocada més a sistemes interns que no pas al dia a dia de la persona usuària, que s’encarrega d’implementar novetats i de millorar els serveis ja existents.
Entre d’altres serveis s’encarrega de l’adquisició i la renovació de llicències o del control de les còpies de seguretat.
Des de Comunicacions es fan tasques de desenvolupament, manteniment i assessorament de les comunicacions, per garantir la qualitat i fiabilitat de les xarxes de dades i els serveis associats a aquestes. Cal destacar que existeix una xarxa que connecta tots els ajuntaments, que es pot definir com a eix central de tota la infraestructura de comunicacions a nivell municipal i és un òrgan bàsic per al desenvolupament de les aplicacions i dels serveis dels ens consorciats.
Entre d’altres serveis, proporciona correu electrònic, agenda col·laborativa o gestió de tasques a tots els treballadors municipals interessats o suport a la interconnectivitat de serveis, a través de la xarxa SARA.
Des de Manteniment es dona suport per a la instal·lació i configuració de dispositius nous, el manteniment dels existents, així com la instal·lació i configuració de programari de sistema, ofimàtic, antivíric i d’altres.
Entre d’altres serveis proporciona suport al programari de biblioteques o configuració de teletreball per a les persones usuàries.
Cada una d’aquestes àrees fa unes tasques i serveis específics; hi ha un personal tècnic assignat principalment a cada àrea o àrees, i algunes de les tasques són fetes per tot el personal, de tal forma que, si és necessari, tothom hi participa i hi col·labora, en la mesura dels seus coneixements i temps disponible.
Una de les responsabilitats del Consell de Mallorca és donar suport i cooperar tècnicament amb els ajuntaments i la resta d’entitats locals.
Els portals web municipals són un instrument necessari que al llarg dels anys s’han convertit en un element essencial per donar a conèixer el municipi, la història, costums, tradicions... però també són peça clau per acostar l’Administració a la ciutadania.
D'altra banda, és un lloc on es pot accedir a la informació pública i de bon govern, per així garantir la transparència de l’activitat pública i el dret d’accés de la ciutadania a la informació i a la documentació pública. També, a les ajudes i subvencions, l’oferta d’ocupació pública, els convenis, els certificats de viatge, i tot tipus d’actes, activitats i notícies d’interès que s’organitzen a cada municipi.
El Consell dona una mà als ajuntaments per aconseguir un portal web accessible, amb un disseny responsable i amb la finalitat d’acostar la ciutadania a l’Administració electrònica.
Per a tot això, el Consell és l’encarregat de dissenyar, mantenir i actualitzar els portals web dels ajuntaments i entitats locals, ajudar el personal a publicar la informació i solucionar qualsevol incidència relacionada.
La formació és un instrument fonamental perquè els treballadors i treballadores puguin adquirir les competències necessàries per millorar la qualitat del servei que ofereixen a la ciutadania.
Amb aquesta finalitat, oferim accions formatives de diferents matèries per facilitar el reciclatge continu al personal dels ajuntaments i de les mancomunitats de Mallorca.
Les temàtiques de les accions formatives es divideixen en dues branques:
- Accions formatives sobre temes relacionats directament amb el funcionament i gestió de l’Administració pública, com són els de l’àrea jurídica, l’àrea econòmica i financera o la de gestió energètica i obres.
- Accions formatives sobre l’ús de les eines i les aplicacions informàtiques necessàries per gestionar els serveis dels ajuntaments i mancomunitats.
A més dels cursos d’aquestes àrees, el catàleg s’amplia i modifica segons les necessitats que es presenten i de les demandes, interessos i mancances que es detecten en les enquestes de necessitats formatives.
Les instruccions sobre el nostre funcionament es troben a l'apartat Documents relacionats. Els documents associats a cada acció formativa es troben a apartat Accions formatives obertes.